Business intelligence

Inteligentní BI

Typická situace

V současné době existuje na trhu bohatý výběr kvalitních technologií pro uspokojení všech myslitelných požadavků kladených na podniková řešení v oblasti business intelligence. Existují výkonné technologie pro ETL, datový sklad, reporting, řízení kvality dat atd.

V praxi však často dochází k tomu, že je vybudováno a nasazeno kvalitní řešení postavené na špičkových technologiích a moderních postupech, které však přináší do podnikového IT prostředí nové prvky.

Rizika

Mezi rizika takovéhoto postupu patří zejména:

  • Zvýšené náklady na provoz technologií i aplikací
  • Zvýšené náklady na školení uživatelů
  • Dělení systémů na BI a „zbytek“
  • Vnímání BI jako izolovaného ostrůvku v rámci podnikového IT
  • Vznik provizorních reportingových aplikací bez využití BI systémů
  • Vyšší roztříštěnost IT prostředí v době požadavků na jeho maximální unifikaci

Minimalizace rizik

Pro minimalizaci těchto rizik nabízíme spolupráci při nasazení takových BI nástrojů, které:

  • Využívají v maximální míře technologie podporované v rámci podnikových standardů
  • Nepředstavují kompromis ani z hlediska nabízených funkcí, ani z hlediska nabízené funkčnosti
  • Umožňují uživatelům práci s nimi bez nutnosti osvojovat si nové technologie
  • Šetří licenční i provozní náklady

Příklad řešení I.
Microsoft PowerPivot

PowerPivot je rozšířením aplikace Microsoft Excel 2010. Přináší rychlou manipulaci s rozsáhlými sadami dat (milióny řádků), která dosud nebyla v prostředí Excelu možná. Umožňuje jednodušší integraci dat a snadné sdílení analytických výstupů stejně jako tvorbu standardních reportů.

PowerPivot obsahuje nástroje pro načtení dat z různých zdrojů, kterými mohou být OLAP databáze, textové soubory, soubory MS Excel, databázové systémy MS SQL, Oracle, Teradata, DB2 a další.

Tato data lze propojovat logickými vazbami a následně analyzovat.

PowerPivot je k dispozici ve dvou provedeních:

  • V základním provedení pro přímou práci s daty uloženými v databázích nebo v datovém skladu; toto nasazení je vhodné zejména jako nástroj efektivně podporující analytiky
  • V provedení pro integraci s prostředím SharePoint, kdy široké spektrum uživatelů dostane k dispozici špičkový BI nástroj pracující v jim důvěrně známém prostředí SharePointu

Výhody:

  • Nízké inkrementální licenční náklady
  • Nízké náklady na školení uživatelů - MS Excel bývá hojně využíván většinou analytiků a dalších uživatelů
  • Flexibilita řešení založeného na otevřených technologiích
  • Vytvoření jednotného reportingového prostředí ve společnosti
  • Vytvoření kvalitativně nových reportů na základě
    • Kombinace dat z více zdrojových aplikací
    • Plošného využití výkonného a snadno ovladatelného analytického nástroje
  • Možnost integrace s prostředím SharePoint je-li toto v podniku používáno

Příklad řešení II.
Využití open source technologií

Mnoho požadavků na řešení uživatelských požadavků v oblasti business intelligence lze řešit nasazením open source technologií, které představují často plnohodnotnou alternativu ke specializovaným BI nástrojům. Platí to zejména v oblasti tvorby reportů.

Charakteristika řešení:

  • Standardní Java aplikace
  • Prezentační vrstva založena na využitím JSF (Java Server Faces)
  • Přístup k databázi pomocí objektově-relačního mapování
  • Jako aplikační server slouží např. Apache Tomcat
  • Data jsou uložena např. v databázi MySQL nebo PostgreSQL
  • Pro tvorbu grafů a reportů je využita některá ze standardních Java opensource knihoven jako BIRT nebo Jasper Reports

Výhody:

  • Nízké licenční náklady – zlomek nákladů oproti specializovaným BI
  • Dobrá dostupnost a nízká cena vývojářů pracujících s široce využívanými technologiemi
  • Uživatelské rozhraní představuje standardní internetový prohlížeč
  • Výběr použitých technologií je flexibliní a může být snadno sladěn s podnikovými standardy
  • Existuje velká nabídka dostupných komponent pro reporting (grafy, ukazatele, standardní reporty, management dashboardy…)
  • Snadná integrace do podnikového IT prostředí